15 maj 2011

Lars Wallin



I går vann Azerbaijan Eurovision song contest. Lars Wallin hoppade säkert jämfota av glädje eftersom han var den som skapat vinnarparets scenkläder. Vinst betyder ju publicitet. 

Förra helgen var jag och min kompis Karin på Lars Wallins utställning på Waldemarsudde på Djurgården. En utställning som hålls för att hylla Lars Wallins 20 år som designer. Det är tydligt att ju äldre och mer erfaren Lars Wallin blir ju snyggare kläder skapar han. Som en tidsaxel där livet bara blir godare och godare.

Den klänning som Azerbaijanvinnaren hade på sig i går skulle jag säga är ett typiskt Lars Wallin verk från hans tidiga dagar som designer. Jag antar att klänningen är nyskapad men av någon konstig anledning har han ändå gått tillbaka i tiden när han bestämde sig för hur den skulle se ut. Inte för att vara fördomsfull men kanske beror det på att Azerbaijanmodet inte är världens mest uppdaterade! Hur som haver, jag gillade absolut inte vinnarklänningen. Den såg billig och skitig ut.

Laws Wallins klänningar skapade under hans senare del av tidsaxeln är däremot fantastiska! Han skall inte heller underskattas för alla fina smycken och skor som han också gör. Favoriten på utställningen är zebrajackan och en mc-jacka som han gjort i sammarbete med Jofama. Värt att se utställningen? Definitivt!

Inga kommentarer: